top of page
Zoeken

Gebruik van riem en halsband of tuig

  • soepelenvrijosteop
  • 3 mrt 2025
  • 4 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 21 sep 2025

Y-tuig/ Y-harnas
Y-tuig/ Y-harnas

In deze wereld waarin zoveel ‘te koop’ is, kan het lastig zijn te bepalen welke halsband of tuig geschikt is voor je hond. En welke riem.  Ik zal hier kort wat over vertellen.


Je hond gaat meerdere keren per dag naar buiten en heeft dan, voor de veiligheid, een halsband of tuig om. Buiten kan hij/zij lekker lopen, rennen, springen etc. Het is dan belangrijk dat je hond vrij kan bewegen. 


Om te weten of je hond ‘vrij’ kan bewegen is het handig om te weten waar precies de gewrichten van je hond zitten. Dit heb ik in de afbeelding hieronder proberen te laten zien (zoals je ziet is dit niet helemaal mooi gelukt, maar ik hoop dat je het idee begrijpt.)

Hond en diens skelet (min of meer :))
Hond en diens skelet (min of meer :))

Je wilt dat het schoudergewricht vrij is om de beweging naar voren en naar achteren goed te kunnen maken. Helaas beperken vrij veel tuigjes deze beweging. Dit kan door druk aan de voorzijde van het schoudergewricht, druk bovenop het schouderblad of in de oksel.


Ook kan er druk zijn op de hals. In de hals zitten allerlei belangrijke structuren waar je helemaal geen druk op wilt. Als een hond trekt, is een halsband om die reden bijvoorbeeld niet geschikt. Er kan dan druk komen op de luchtpijp (wat je letterlijk bij sommige honden kan horen, die gaan rasperig ademhalen omdat ze heel veel, herhaaldelijk hebben getrokken). Maar ook op de slokdarm en de spieren (die dan als tegenreactie gaan aanspannen) en dit kan vervolgens de doorbloeding gaan belemmeren wat invloed gaat hebben op de gezondheid in het hele gebied naar de hals en voorpoten. Deze druk kan overigens ook ontstaan bij een harnas wat niet goed past. Als er maar lang genoeg druk is op deze gebieden, ontstaan vroeg of laat vanzelf klachten. Ook kan een plotselinge beweging impact hebben op de nekwervels.

Daarom schrijf ik ook deze blog. Om je hond zo lang mogelijk gezond te houden. Maar ook om de mogelijkheid te creëren om je hond goed te laten herstellen van klachten. Want als die druk blijft bestaan, maak je het het lichaam wel erg lastig om goed te kunnen herstellen. Hoe ziet een goed passend tuig eruit? Een goed passend tuig is weergegeven door de groene lijnen. Deze sluit aan om de borstkas van de hond, stopt waar de botten stoppen aan de voorkant waardoor als er druk is, deze op de botten terecht komt en niet op alle 'zachte delen' in de hals of het schoudergewricht.

Tuigje rekening houdend met druk op de juiste plekken Soepel & Vrij osteopathie
Wanneer een goed passend Y-tuig wordt gebruikt zou het er zo uit zien

Het beste tuig? Het beste tuig vind ik, kort gezegd, het Y-tuig/ Y-harnas. Dit laat, als hij goed past, alle belangrijke structuren vrij. Dit is op bovenstaande afbeelding te zien. Ook kan een halsband gebruikt worden, zolang een hond niet trekt (ook niet bij het zien van die andere leuke hond of die aantrekkelijke kat). Maar.... een hond die niet trekt? Dat gebeurt veel minder vaak dan mensen doorhebben. Tijdens de intake vraag ik of de hond aan de lijn trekt, waarop het antwoord kan zijn dat dit niet het geval is. Als ik dan wel eens een stukje mee wandelde, zag ik regelmatig de hond toch trekken. Als je hond licht is of als je zelf in gedachten bent tijdens een wandeling kunnen dit soort dingen je ontgaan. Maar dat maakt niet dat het niet plaatsvindt ;) Hieronder drie afbeeldingen van twee veel gebruikte tuigjes en natuurlijk de halsband. Het borst tuig geeft druk op bovenbeschreven structuren en vind ik daarom niet geschikt.


Borst tuig Halsband Y-tuig



Dan nog kort: De riem


Het gebruik van de riem Sommige mensen gebruiken de riem als correctiemiddel. Door een ruk te geven aan de lijn. Ik denk dat dit vaak gebeurd omdat men er niet bij stil staat/ niet weet waarom je dit beter niet kunt doen. Collega van Dierenoppas Amersfoort heeft hier wat meer over geschreven en ga ik daarom nu niet dieper op in om deze blog kort te houden. Mijn visie is dat het volgen van een positieve hondentraining van grote meerwaarde kan zijn voor een fijne wandeling voor zowel hond als eigenaar.

Sommige mensen klikken de lijn ook op de borst vast. Dit laatste kunnen ze als advies hebben gekregen vanuit het idee dat de hond dan minder kracht zou hebben om te trekken. Dit wil ik graag afraden. Je krijgt hierbij druk op een zijde van de schouder (zoals eerder ook beschreven) en het kan maken dat de hond scheef gaat lopen (waardoor er disbalans gaat ontstaan met op (de lange) termijn kans op het ontwikkelen van klachten). De lengte van de riem Veel honden krijgen te weinig ruimte tijdens een wandeling om te kunnen snuffelen. Dit kan zijn doordat de riem te kort is (1-1,5 m) of doordat de riem kort wordt gehouden. Dit laatste kan met momenten belangrijk zijn voor de veiligheid, bijv. tijdens het oversteken. Maar verder beperkt het de hond heel erg in het 'hond kunnen zijn'. Snuffelen is voor een hond heel belangrijk en dan is bovengenoemde lijn veel te kort. Omdat een hond wil kunnen snuffelen is de kans een stuk groter dat deze dan gaat trekken. Kies voor een lijn van tenminste 3 m. En bij voorkeur niet voor een rollijn. Zoals je kunt voelen bij een rollijn, zit er een soort veer-mechanisme op. Dit betekend dat de lijn constant 'trekt'. Dit draagt niet bij aan ontspanning voor de hond. Eerder genoemde collega heeft ook een stukje geschreven over de snuffelbehoefte van de hond, deze is hier te vinden. Mocht je nog vragen hebben n.a.v. van dit stukje, neem dan gerust contact met mij op. Ook kan ik met je meedenken als je specifieke vragen hebt over jouw persoonlijke situatie.


 
 

©2026 Soepel & Vrij

bottom of page